Lillemor Karlsson

söndag 18 mars 2012

Tack till alla medlemmar för att EUMA är ett inspirerande nätverk!

Else-Britt Lundgren, avgående ordförande skriver

Borta bra men hemma bäst - så kan man beskriva hur det är att vakna i sin egen säng efter några intensiva dagar borta.

EUMA Sweden seminarium 2012 - "Join the future - why not?" bjöd på ett inspirerande program och projektgruppen ska ha ett stort tack för ett professionellt genomfört seminarium i Malmö! Tack även till Radisson Blu i Malmö för ett väl omhändertagande av oss alla!

Från vä Christina Parknäs, Kristina Cronqvist, Lillemor Karlsson och projektledaren Monica Vikingsson.

På årsmötet den 17 mars beslutades det att vi fortsätter med rekryteringsprojektet "Kompis i karriären" även under 2012, eftersom det har givit resultat och vi har inlett året med 24 nya medlemmar och nu är vi 204 medlemmar!!!


Så det känns väligt bra att kliva av ordförandeskapet efter 4 år. Vi har kommit väldigt nära de mål vi satte 2008 för att vända trenden av ett föråldrande och osynligt nätverk samt minskningen av medlemsantalet. Det generationsskifte vi hade inför oss är vi ju inte ensamma om, men vi behövde sätta tydliga mål för att vända trenden. Den första medlemsenkäten genomfördes således 2008 för att vi skulle få information och synpunkter på vad medlemmarna ville se för utveckling av EUMA. Målen som sattes:
  • föryngring
  • öka medlemsantalet
  • mer yrkesrelaterade seminarier/aktiviteter
  • synliggöra EUMA och vår yrkesroll

Idag 2012 så har vi kommit väldigt nära målet
  • vi har en föryngring - fler medlemmar som är 35-55
  • mer yrkesrelaterade aktiviteter
  • synliggjort EUMA i media och 2011 var ett fantastiskt årSveriges Radio P1 ”Stil” – om ”sekreterar-looken” och yrkets utveckling
    Sydsvenskan, ”Vi behövs i den snabba världen som en lugn hand i stormen”
    Veckans Affärer, reportage om tre EUMA-medlemmar arbete som koncernledningsassistent
    DI Dimension, ”Filter mot omvärlden”
    Sveriges Radio P1 Studio Ett - ”I maktens skugga”
  • aktiv hemsida och närvaro i olika sociala medier
  • fruktsamma samarbeten med fler corporate members
Allt detta har gjort att vi ökat medlemsantalet från 145 medlemmar 2008 till 204 medlemmar 2012!

Tack till Eva Borg och Maria Riscado som jag arbetat med i styrelsen sedan 2004 utan dem hade mitt ordförandeskap inte varit detsamma! Det gäller givetvis Brittmarie Urve som var min mentor 2003 och som värvade mig till att ta styrelseuppdrag och för att sedan ta över ordförandeskapet då hon klev av 2008. Brittmarie har varit en stor förebild på hur man tar plats!

Jag känner mig väldigt trygg med att vi fått Lillemor Karlsson som ordförande för EUMA Sweden och att hon kommer driva vårt nätverk framåt på den väg vi slagit in på. Så jag ber er att tillsammans med mig lyckönska Lillemor i hennes nya roll!


Lillemor Karlsson, ordförande EUMA Sweden 2012

Jag kommer fortsätta mitt uppdrag som Training Officer, dvs följa trender och förändringar inom vår yrkesroll genom bl a våra corporate members, Office Professional Award, mentorprojektet 2012-2013 och EUMA nordiska samarbete. Läs hur EUMA vill arbeta med utbildning och utveckling http://www.euma.org/european-development

Tack till styrelsen och medlemmarna för ert förtroende genom åren och för de vackra glasen Orreforsglasen Difference och presentkort till det föreslagna vinet!

Jag hoppas att vi snart ses på någon EUMA aktivitet framöver!

Vårhälsningar
Else-Britt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar